مبارزه با آفات و بیماریهای مهم گیاهان آپارتمانی
نوشته شده توسط : hr

مبارزه با آفات و بیماریهای مهم گیاهان آپارتمانی 

 
 
    
 
مبارزه با آفات و بیماریهای مهم گیاهان آپارتمانی (1)
به هیچ وجه استفاده از سم در آپارتمان به خاطر خطراتی که دارد توصیه نمی شود ؛ در مبارزه با آفات قسمت های حشره زدگی را قیچی کرده و گیاه را با آب ولرم و کف صابون طبیعی در دو نوبت به فاصله ده تا پانزده روز شستشو دهید.
*توصیه:در مواردی که حشره زدگی زیاد می باشد بهتر است که گلدان را معدوم نموده و یا کلیه شاخه های گلدان را چند سانتی متر بالاتر از خاک گلدان چیده و دور بیندازید. چنانچه از گیاه مراقبت کامل نمایید جوانه های آن به زودی ظاهر شده و به رشد خود ادامه می دهند.
 
آفات
اگر شما نشانه ها و علایم بیماری ها را به موقع تشخیص دهید اکثر مشکلات حل خواهد شد.برای پیشگیری و پیشدستی کردن بر مشکلات تهیه یک برنامه مدون برای گیاهان خود ضروری می باشد.
شستشو و تمیز کردن را با شاخ و برگ ها شروع نمایید مخصوصا شاخ و برگ های تازه رسته که رنگ آنها روشنتر است یعنی همانهایی که به سرعت علامت های تخریب یا بیماری را بروز می دهند.تا آنجایی که امکان دارد آنها را از نزدیک مشاهده نمایید.
توجه داشته باشید که نقاط قهوه ای رنگ روی برگ ها بخاطر پایین آمدن شدید سطح رطوبت ایجاد می شوند و یا کله های نازک بخاطر گرمای شدید به وجود می آیند.
به خاطر داشته باشید که پشت برگ ها را هم معاینه نمایید یعنی جایی که حشرات برای تجمع آنجا را دوست دارند و از شرایط خاک گلدان نیز چشم پوشی نکنید زیرا با این کار می توانید بی رنگ شدن خاک، شوره ها و جرم های نمک و یا ریشه های بیرون آمده را که علامت نگهداری غلط می باشند و نیز آفات و حشرات داخل خاک را پیدا نمایید.

 

۱-آفیدز( Aphids)

 

 

 

 

 
این حشره شپش مانند ریز اندازه ای به طول ۳ میلی متر دارد،به رنگ های سبز،قرمز، صورتی،زرد،قهوه ای و سیاه دیده می شود.این حشره در نوک و زیر برگ های گیاه تجمع کرده و با مکیدن شیره ی گیاه رشد آن را متوقف می سازد.در نتیجه،برگ های گیاه کمرنگ شده و به تدریج جمع شده می میرند.
آفیدزها با ترشح ماده ای براق(عسل مانند)سبب جذب انگلها ی گیاهی سیاه رنگ گشته و گیاهان حساسی چون دیفن باخیا و سرخس ها و انواع پیچک ها اکثرا به این آفت مبتلا می گردند.
مبارزه: گیاه را با آب ولرم و صابون طبیعی با پارچه ای که در این محلول قبلا خیس نموده اید شستشو دهید.با سم مالاتیون ۲ در هزار می توان نسبت به مبارزه و دفع این آفت در فضای باز اقدام کرد منوط بر اینکه سمپاشی در دو نوبت و هر نوبت به فاصله ی ۱۵ روز یک بار صورت گیرد.پس از خشک شدن سم گیاه را با آب تمیز بشویید.
در هنگام سمپاشی با پارچه نازکی دهان و بینی خود را بسته و یا از ماسک استفاده نمایید.
 
۲-مگس سفید(Whiteflies)

 

 

 
این حشره بیشتر روی برگ های رنگین نظیر حسن یوسف مشاهده می شود حشرات بسیار کوچکی هستند که با مکیدن شیره  گیاهی سبب افسردگی و بی حال شدن گیاه می گردند.این حشرات معمولا زیر برگ ها تخم گذاری کرده و به صورت کرم های نامریی در می آیند و از شیره  گیاه تغذیه می کنند که این عمل بیشترین آسیب را به گیاه می رساند و در نتیجه برگ های سبز به تدریج به زردی گراییده و می افتند و چنانچه این حشره به موقع شناسایی و کنترل نشوند مرگ کلیه گیاهان حتمی است.
مبارزه: مثل مورد ۱ با آن مبارزه نمایید.یا در هر لیتر آب۲ ⁄۱ قاشق چایخوری سم مورد نظر را ریخته و پس از مخلوط نمودن در خارج از آپارتمان و در فضای باز از آن استفاده نمایید و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهدارید.
 
۳-عنکبوت قرمز خالدار(Spotted spider Mite)

 

 

 

 

 
این حشره بسیار ریز و میکروسکوپی است و با وجودی که برخی از آنها سبز رنگ می باشند ولی باز به عنکبوت قرمز مشهورند.
اولین نشانه  این حشره زدگی پیدا شدن خالهای قهوه ای رنگ و لکه هایی روی برگ ها می باشد این حشره معمولا در زیر برگ ها زندگی می کند و تارهای سفیدی تنیده که ممکن است همه ی گیاهان را در بر گیرد در نتیجه گیاه بی رمق شده و می میرد،گیاهانی نظیر شفلراها،آسپاراگوسها،سرخسها و کاکتوسها به این آفت دچار می شوند.
مبارزه: در مورد حشره زدگی های شدید از سموم دیفوکل(Difocol) یا تترا دیفون (tetradifo  طبق دستور نوشته شده روی قوطی آن عمل نمایید.
گیاهان برگ پهن را با برس نرمی که آغشته به کف صابون طبیعی و فاقد اسانس نموده اید پولک ها را از روی برگ ها پاک کرده سپس همه ی گیاه را با آب ولرم بشویید گیاهان کوچک را در دستشویی با فشار قوی آب ولرم اسپری نمایید این کار حشرات را تار و مار می نماید.در صورت نیاز مجددا همین عمل را تکرار نمایید.
 
۴-شپشک آرد آلود(Mealybugs)

 

 
  
 
این حشره پولک دار است و مانند ذره های پنبه ای که توسط پنبه زن حلاجی شده باشد در زیر برگ ها و انتهای دمبرگ و ساقه جمع می شوند.این حشرات را پودر سفید رنگی شبیه به آرد پوشانیده است .محل تجمع آنان بیشتر در درز نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد.گونه دوم این حشره،حشره های دم کوتاهی هستند که گاهی تا شش هزار عدد تخم می گذارند که با مکیدن شیره گیاهان،آنها را پژمرده و خشک می نمایند.
گیاهانی که بیشتر مورد حملات این حشره قرار می گیرند عبارتند از حسن یوسف ها،کرتنها،دراسینا ها،سرخس ها و نخل ها می باشند.
مبارزه: گیاهان را با استفاده از سم مالاتیون یا سوپر اسید و یا هر سمی که مخصوص این آفت در بازار عرضه می گردد طبق دستور العمل داده شده روی بسته آن سمپاشی نمایید و یا نقاط آلوده برگ ها باحشره را با پارچه و یا اسفنج نرمی که قبلا در الکل خیس کرده اید در دو نوبت به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار تمیز نمایید.
 
 ۵-حشره های پولک دار(Scales)

 

 

 
 
 
این حشره فلس دار بوده و نام آن پولک دار می باشد که به شکل لکه های بیضی شکل در زیر برگ ها و در طول رگبرگ های اصلی نمایان می گردد و چون رنگی سبز گونه و یا زرد گونه دارند مشاهده آنها- جز در موارد حشره زدگی شدید- با چشم غیر مسلح مشکل است.این حشره زدگی ساقه  گیاه را پوسته پوسته کرده و گاهی برجستگی هایی روی برگ ها و ساقه ها به وجود می آورند که در نتیجه گیاه زرد رنگ شده و می میرد.گیاهانی چون آرالیاه ها، دراسینا ها،سرخس ها،فیکوس ها و پیچک ها مورد حمله این حشره قرار می گیرند.
مبارزه: به آرامی با آب و صابون و با برس نرمی پولک ها را از روی برگ ها پاک کرده سپس همه گیاه را با آب ولرم بشویید.در حشره زدگی های شدید با سم رُتینون در فضای باز سمپاشی نمایید.پس از خشک شدن سم گیاه را با آب ولرم بشویید.
از سموم پیرتروم(Pyrethrum) و مالاتیون در دو نوبت با فاصله ۱۵ روز یکبار نیز میتوانید استفاده نمایید.
 
6-Worms

 

 

 

 

 

  
وقتی که خاک به آسانی آب را جذب نمی کند حضور تعداد زیادی از این کرم را در خاک به ما خبر می دهد برای مبارزه با آنها از سم کرم کش استفاده نمایید ولی بهتر است گیاه را با خاک از گلدان بیرون آورده و با دست کرم ها را از خاک جدا نموده و معدوم نمایید.
 
۷-Leaf Miners

 

 

 
این آفتی است زیر و روی برگ نقب می زند و معمولا یک خط سفید دنبال خود باقی می گذارد و نتیجتا این خط سفید برای شما مشخص می نماید که این آفت در کجای گلدان زندگی می کند اگر تعداد آن کم باشد کافی است که به آرامی آنان را یکی یکی بین انگشتان شصت و سبابه فشار داده و از بین ببرید و یا با یک سنجاق ته گرد بدن آنان را سوراخ نمایید.
 

مبارزه با آفات و بیماریهای مهم گیاهان آپارتمانی 

 
 
    
 
مبارزه با آفات و بیماریهای مهم گیاهان آپارتمانی (2)
اختلالات فیزیولوژیک یک گیاه که بر اثر تحریک یک عامل بوجود می آید را بیماری می گویند که ممکن است در اثر فعالیت یک عامل بیماری زا باشد یا آنکه سرما و گرما ،کمی یا زیادی نور، فقدان اکسیژن، آلوده بودن هوا و نارسایی تغذیه در بروز آن دخالت داشته باشند.
بیماری ها

 

 عوامل بیماری زا به دو دسته زنده و غیر زنده تقسیم می شوند: بیماری ناشی از عوامل زنده را بیماری انگلی(واگیر) و بیماری ناشی از عوامل غیر زنده را بیماری غیر انگلی می نامند.
 
بیماری های انگلی

 

بیماری های انگلی در نتیجه حمله قارچ ،  باکتری و ویروس ایجاد می شوند. این عوامل با ورود به داخل نسوج و اندام میزبان باعث آسیب به آن میشوند.

 

الف)قارچها و بیماری های قارچی

 

قارچها گیاهان فاقد سبزینه هستند که خود قادر به تامین مواد غذایی نیستند و به صورت انگل زندگی می کنند.در اثر فعالیت قارچها عوارضی بو جود می آید.

 

سفیدک سطحی:قارچ های این بیماری روی اندام های هوایی، ساقه و برگ  به صورت پوشش آرد مانند ظاهر میشوند.پس قارچ باعث بد شکلی و ضعف گیاه میشود.

 

 
برای مبارزه با آن از سموم قارچ کش مانند کاراتان استفاده میشود که باید به نسبت یک در هزار همراه با مویان (صابون محلول پاشی که به همراه سموم و کودهای مایع باعث دوام بیشتر سموم دفع آفات نباتی و کودهای مایع روی برگ گیاهان شده و اثر آنها را افزایش میدهد) از آن استفاده نمود.سمپاشی اول باید با ظهور اولین آثار بیماری قبل از گسترش به سایر قسمت ها باشد و سمپاشی دوم ۱۵ روز پس از سمپاشی اول است.
 
زنگ ها:قارچ ها باعث زنگ میشوند.که بر روی سطح برگ و اندام های گیاهان مبتلا به زنگ جوش های متعددی ظاهر میشود .شکل این جوش ها بسته به نوع قارچ عامل بیماری و میزبان آن متفاوت است.در نتیجه حمله قارچها گیاه بد منظره و خشک میشود.برای مبارزه از سموم قارچ کش مثل دیتان همراه با زینب استفاده کرد.

 

 
 کپک زدگی یا پوسیدگی نرم:آپارتمان محیط خوبی برای رشد کپک زدگی است قارچ  در اندام گیاه آپارتمانی باعث ایجاد کپک میشود.وجود رطوبت نسبی و دمای بالا باعث تشدید این بیماری میشود.گیاهانی مانند آزالیا، گیاهان پیازی،سیکلامن میخک، سانسوریا،شمعدانی،گلوکسیا و هرتانسیا به این بیماری مبتلا میشوند و برای مبارزه از سمومی مانند کاپتان(قارچ کش سیستمیک)و بنومیل استفاده می کنند.
 
لکه های برگی:در اثر فعالیت قارچها بوجود می آید و برای مبارزه از سموم قارچ کش نفوذی استفاده میشود.

 

 
پوسیدگی طوقه در ریشه:در قسمتهای زیرزمینی گیاهان آپارتمانی مثل پیاز، غده و ریزوم می باشند.قارچ های مولد این بیماری ها اکثرا خاکزی هستند.برای پیشگیری علاوه بر رعایت اصول بهداشتی باید از خاک سالم عاری از قارچ استفاده کرد. هرگز نباید خاک گلدانهای قدیمی همراه با خاک سالم بکار برد.برای جلوگیری از فعالیتهای قارچ مولد پژمردگی می توان هر یک ماه یکبار همزمان با آبیاری گلدانها به نسبت  ۳در هزار از قارچ کش دیتان استفاده کرد.
 
بیماری دوده:در سطح قسمتهای هوایی بخصوص ساقه و برگ پوشش سیاه رنگ و دوده مانندی دیده میشود که علاوه بر نازیبایی مانع عمل فتوسنتز شده و باعث ضعیف شدن گیاه میشود. بیماری دوده یک قارچ ساپروفیت است که منحصرا از ترشحات بعضی حشرات مانند شپشک تغذیه میکند؛ چنانچه افت از بین برود این قارچ چیزی برای تغذیه ندارد و از بین می رود.پس از چندی  میتوان برگها را با آب ولرم شستشو داد.

 

 
 
ب)بیماری باکتری گیاهان آپارتمانی

 

پوسیدگی نرم یا لهیدگی:این باکتری باعث لهیدگی قسمتهای گوشتی میشود.مثلا پوسیدگی غده سیکلامن، لهیدگی برگ، ساقه و دمبرگ دیفن باخیا،لهیدگی گل آذین سنبل. برای مبارزه علاوه بر رعایت اصول بهداشتی نباید گیاه را زخم کنیم چون باکتری مولد بیماری از راه زخم وارد گیاه میشود.تنظیم حرارت و رطوبت گلخانه نیز باعث کنترل بیماری میشود. از آبپاشی بر روی بوته ها که محل مناسبی برای فعالیت باکتری است خودداری کنید.در هنگام شیوع بیماری از محلول بردو ۱-۵ درصد استفاده میشود و دوباره با فاصله ۱۵روز گیاه را سمپاشی میکنند.
 
پ)بیماری های ویروسی گیاهان آپارتمانی

 

ویروس ها کوچکترین موجودات زنده هستند ویروس ها معالجه ندارند فقط گیاه مبتلا به ویروس را باید حذف کرد.بیماری ویروسی بشدت مسری هستند.چون تعدادی از ویروس ها با حشرات منتقل میشوند بنابراین مبارزه با حشرات بیماری را کنترل می کند و نشانه های بیماری ویروسی چین خوردگی،پیچیدگی برگ و ساقه،تغییر حالت گل است.

 

 

  
نکروزه شدن:شدیدترین اثر ویروس های گیاهان، کشتن یاخته‌هاست. قطر زخم های موضعی که در نتیجه نکروزه شدن بافت در برگ بوجود می‌ آیند، به نوع ویروس و نوع گیاه و شرایط محیط بستگی دارد. مرگ بعضی از اندام گیاه و یا مرگ گیاه بطور کلی در برخی از بیماری های ویروسی، متداول است.
اثر بر شکل گیاه و نحوه رشد آن: بیشتر ویروس ها رشد میزبان را کم می‌ کنند، ولی در بعضی حالات باعث رشد غیر عادی آن می ‌شوند. برگ ها بر اثر حمله ویروس تغییر شکل می‌ دهند. تولید گل و دانه نیز در گیاهان آلوده کاهش می ‌یابد. اثر ویروس بر کاهش میزان محصول کاملا نمایان است.
اثر بر رنگ گیاه: از علایم اولیه آلودگی فراگیر ویروسی در اکثر گیاهان بی ‌رنگ شدن رگبرگ ها در جوان ‌ترین برگ هاست و برگ ها پس از رشد، حالت موزائیکی یا ابلقی پیدا کرده و یا زرد می شوند. بسیاری از ویروس های مولد موزائیک بر رنگ گل ها اثر می ‌گذارند.



:: موضوعات مرتبط: آفت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1660
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: